Skrivuppdrag innebär att en mäklare hjälper till med pappersarbetet i en bostadsaffär. Ofta anlitas mäklar för skrivuppdrag när bostaden sålts helt privat. Köpare och säljare kanske känner varandra eller så har de funnit varandra på Blocket eller via Privatmäklarens Privattjänst. Priset för skrivuppdrag varierar såkart mellan olika mäklarfirmor. Men om man anlitar en digital mäklare som har färdiga processer och rutiner för att hantera skrivuppdrag så sparar man mycket pengar.
Säljer du t.ex. en lägenhet och behöver hjälp med köpekontrakt för en bostadsrätt så upprättar mäklaren överlåtelseavtalet med bilagor. Dessutom hanterar mäklaren normalt hela den administrativa processen:
Säljer du istället en fastighet sköter mäklaren köpekontrakt för hus.
När de gäller kontrakt för hus så skiljer det sig lite från överlåtelseavtal för bostadsrätter. Mäklaren upprättar köpekontrakt hus med bilagor, men istället för medlemskapsansökan in en bostadsrättsförening så skall ju köparen av en fastighet få lagfart. Om köparen lånar pengar med fastigheten som säkerhet vill köparens bank normalt hantera lagfartsansökan. Köps fastigheten kontant så hjälper dock mäklaren till även med lagfartsansökan. Annars sköter mäklaren motsvarande administrativa steg som vid en försäljning av en bostadsrätt.
Vad skrivuppdrag kostar varierar mycket. Hos många traditionella mäklare kostar ett skrivuppdrag 20 000 kr. Det är det inte värt. Hos Privatmäklaren kostar skrivuppdrag 8 500 kr och Privatmäklaren har väl utarbetade verktyg, processer och rutiner för att hantera skrivuppdrag.
Behöver du hjälp med ett skrivuppdrag eller är du bara intresserad av att vet mer hur det går till?
Läs mer om vad som ingår i skrivuppdrag och vad det kostar.