Många frågar sig; vad är den enskilt viktigaste pusselbiten för att lyckas med en bostadsförsäljning? En lyckad bostadsförsäljning definierar vi i detta fall som en maximal vinst vid försäljningen av sin bostad. Målet är helt enkelt att lämna affären med så mycket pengar som möjligt i fickan.
För att få svar på denna fråga satte vi oss ned med Mikael Holm som jobbar för Privatmäklaren. Mikael har under sin tid som mäklare förmedlat över 900 bostäder.
Mikael har på senare år sett branschen förändras, likt många andra, i och med digitaliseringens intåg. Marknadsplatser så som Hemnet, Blocket och Booli är nu en viktig del av marknadsföringen. Vi bad därför Mikael svara på ett antal frågor för att få hans syn på vad som är viktigast i dagsläget för att få till en lyckad bostadsförsäljning.
Är internetannonsering på marknadsplatser (hemsidor) så som Blocket, Hemnet och Booli ert viktigaste verktyg för att hitta en motpart till uppdragsgivaren?
”Ja. Vi använder ibland även Facebook för specifika områden, detta för att nå ut till tilltänkta spekulanter som av olika anledningar inte har koll på vad som händer på Hemnet för tillfället.”
Vilken av dessa marknadsplatser är viktigast i termer av att hitta en motpart till uppdragsgivaren?
”Helt klart Hemnet!”
Anser ni på Privatmäklaren att utveckling de senaste 20 åren varit positiv för branschen, med Hemnet och liknande annonsplatser? Utveckla gärna.
”Absolut positiv! Det blir mycket mer information om objekten tillgängligt för köparen, mer statistik på försäljningspriser etc. samt att det är lättar för köpare och säljare att hitta varandra om de bara behöver synas och leta på samma ställe.”
Privatmäklaren är för den som inte vet en nätbaserad mäklarfirma baserad på att kunden håller visningen själv. På så sätt kan säljaren annonsera privat på Hemnet. Vore det annorlunda om Privatmäklaren var en traditionell mäklarfirma, hade ni då skött er marknadsföring och intag annorlunda tror du?
”Nej, inget annorlunda. Jag jobbade några år som ”traditionell” mäklare också, där hade vi en databas med spekulanter som varit på visningar. Men jag kan inte minnas att det var någonting som gav säljaren någonting extra i slutändan. Det är en färskvara vilka som letar bostäder, de hittar ofta något annat rätt snabbt, alla har dessutom koll i dagsläget på vad som finns på Hemnet. Däremot var databaserna med spekulanter ett bra sätt att få intag, men det gynnar ju bara mig som mäklare, det hjälper ju inte den nuvarande kunden att få så mycket betalt som möjligt för sin bostad.”
Svaret på frågan vad som är den viktigaste pusselbiten vid en bostadsförsäljning är således enligt Mikael Holm; att komma ut med sin bostadsannons på Hemnet.
Vad som gör en annons på Hemnet så betydelsefull är att majoriteten av alla bostadsförsäljningar i Sverige just går via annonser på webbplatsen. Vissa pratar om så mycket som 90 procent av de totala bostadsförsäljningarna under ett år. För att få möjlighet att annonsera sin bostad på Hemnet behöver man anlita en fastighetsmäklare eftersom de är de ända som får lägga ut annonser där. Mikael menar helt enkelt att den enskilt största betydelsen för att få till en lyckad bostadsförsäljning inte beror på vilken mäklare du anlitar, utan på betydelsen att synas på den överlägset största marknadsplatsen för bostadsförsäljningar.
Med detta synsätt färskt på näthinnan öppnas det upp en stor möjlighet för bostadsförsäljarna att tjäna in en stor summa på det så kallade mäklararvodet. Det vanligaste sättet för mäklarna att ta betalt är via en procentsats där en bytande del av försäljningssumman betalas ut som arvode. Via en nätmäklare som t ex Privatmäklaren där Mikael jobbar, betalar man ett lågt fast arvode och kommer ut med sin annons billigt på Hemnet i utbyte mot att man håller visningen själv.